Forord
Hjemmesiden Bevægelse i leg og læring er en handleplan under Den Sammenhængende Børnepolitik i Skive Kommune.
Bevæggrundene for handleplanen bygger på folkeskolereformens lovkrav om 45 minutters bevægelse samt dagtilbudslovens læreplanstemaer.
Bevægelse kan ikke stå alene, men skal tænkes ind i aktiviteter, leg, fag og sammenhænge i dagtilbud og skole.
Bevægelse fremmer blandt andet læring, koncentrationsevne, sprogudvikling, evnen til at fortolke og tænke abstrakt.
Bevægelse skal derfor indgå som et naturligt element i dagtilbuddets hverdag og undervisningen i skolen.
Handleplanen henvender sig til ledere, medarbejdere og forældre i dagtilbud og skole.
Handleplanen er dynamisk og opdateres løbende.
Vision
Alle børn i Skive Kommune skal opleve:
- at trives - gennem bevægelse i leg og læring
- at udvikle sig til den bedste udgave af sig selv – gennem bevægelse i leg og læring
- at indgå i forpligtende og udviklende fællesskaber - gennem bevægelse i leg og læring
Mål: Inddragelse af bevægelse
Det er et mål, at personalet inddrager krop, motorik, bevægelse og sanser i skole og dagtilbud - både formelt og uformelt.
Bevægelse er vigtigt, fordi fysisk aktivitet, som en del af undervisningen/dagtilbuddets hverdag, har vist sig at fremme blandt andet læringen, koncentrationsevnen, sprogudvikling, evnen til at fortolke og tænke abstrakt.
Hjemmesiden er en handleplan for bevægelse i folkeskoler og dagtilbud i Skive Kommune og skal blandt andet være med til:
at læringsmiljøet understøtter, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så de bliver fortrolige med kroppen, kropslige fornemmelser, kroppens funktioner og mangfoldige bevægelsesmuligheder.
at læringsmiljøet understøtter, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mangfoldige måder at bruge kroppen på.
at styrke børns udvikling af motoriske færdigheder, udholdenhed og bevægelighed og på den måde styrke deres forudsætninger for at udvikle sig.
at krop og bevægelse ikke kun er en fysiologisk, men også en sanselig adgang til verden. Bevægelse baner veje for at udforske, afprøve, nyde og forstå det fysiske såvel som det kulturelle miljø og naturen.
at sikre opmærksomhed på organisering af læringsmiljøer (både ift. tid, rum og pædagogik), som tilgodeser krop, motorik, bevægelse og sanser.
at der etableres samarbejde og partnerskaber mellem relevante aktører i Skive Kommune eks. skoler, dagtilbud, foreninger, uddannelsesinstitutioner og forvaltning.
Mål: Styrke didaktiske kompetencer
Det er et mål at styrke det pædagogiske personales didaktiske kompetencer i arbejdet med krop, motorik, bevægelse og sanser.
Kompetenceudvikling af det professionelle personale (lærere og pædagoger) har en positiv og motiverende indvirkning på miljøet omkring udvikling af børns lyst til bevægelse.
Denne handleplan for bevægelse i folkeskoler og dagtilbud i Skive Kommune skal blandt andet være med til:
- at alle blandt det pædagogiske personale føler sig kompetente til at inddrage krop, motorik, bevægelse og sanser i det daglige arbejde.
- at der er dynamiske læringsmiljøer i skolen/i dagtilbuddet: Krop, motorik, bevægelse og sanser indgår som en naturlig del af undervisningen i skolen og i hverdagen i dagtilbuddet.
- at personalet er i stand til at motivere alle børn til bevægelse uanset børnenes socioøkonomisk status, køn og etnicitet.
Sundhedspolitik
Sundhedspolitikken for Skive Kommunes har fokus på det brede sundhedsbegreb. Bevægelse i leg og læring relaterer til dele af Sundhedspolitikken.