Det kan give arbejdsro for barnet, når klassemiljøet indrettes med mulighed for skiftende arbejdsstillinger – f.eks. mulighed for at ligge på maven på gulvet og læse i en bog, placere papir og materiale, så der skabes mulighed for, at børnene kan kravle, sætte sig ned og rejse sig op igen, når de skal hente deres materialer. Børn med stort behov for kropslig aktivitet kan med fordel tilbydes små henteopgaver, som er relevante for situationen (hente ting, dele materiale ud, flytte rundt på idrætsredskaber, aflevere bøger på biblioteket) For andre børn giver det ro at vide, hvor man kan trække sig tilbage til en pause eller arbejdsro. Tænk på at give stedet et godt navn – f.eks. koncentrationscockpit.
Autoriseret ergoterapeut, med speciale i børn, Connie Nissen skriver:
"Opmærksomhed og sortering af sanseindtryk
De fleste børn er fra begyndelsen af deres liv i stand til at koncentrere sig i kort tid. De spiser, indtil de er mætte og viser velbehag ved kortvarigt intens øjenkontakt, og de nyder fysisk tæthed til voksne.
Mange børn kan fordybe sig og koncentrere sig, selv om der er støj og uro i omgivelserne. De fleste børn kan modtage og bearbejde alle de sanseindtryk, der omgiver dem.
Andre børn har meget svært ved at sortere og bearbejde sanseindtryk. De bliver urolige, græder og kan være præget af angst. Nogle børn overvældes af for mange sanseindtryk og bliver derfor stille, passive og har meget lidt lyst til kontakt.
Børn, som har svært ved at sortere sanseindtryk, kan ikke fastholde deres opmærksomhed på en ting ad gangen, men forstyrres af andre sanseindtryk. Opmærksomhed, koncentration og kontakt til andre mennesker er svært for denne gruppe børn."