De voksne omkring børnene skal tage udgangspunkt i det enkelte barns forudsætninger, muligheder i omgivelserne og tilrettelæggelsen af den planlagte aktivitet, så barnet har mulighed for at være aktiv deltagende og opleve sig kompetent.

Som det fremgår af figuren ovenfor, er det i et velafbalanceret samspil mellem barn, omgivelser og aktivitet, at et læringsmiljø med flow og høj grad af aktivitetsdeltagelse opstår. De voksne omkring børnene skal tage udgangspunkt i det enkelte barns forudsætninger, muligheder i omgivelserne og tilrettelæggelsen af den planlagte aktivitet, så barnet har mulighed for at være aktiv deltagende og opleve sig kompetent. Som det fremgår af figuren nedenfor, er det i et velafbalanceret samspil mellem barn, omgivelser og aktivitet, at et læringsmiljø med flow og høj grad af aktivitetsdeltagelse opstår. Fællesmængden i midten er vigtig, da det er den, det hele handler om! Elementer i barnet indeholder social/følelsesmæssige funktioner, kognitive funktioner (bl.a. perception, koncentration, hukommelse) og fysiske funktioner (bl.a. sensoriske, motoriske og sensomotoriske funktioner). Elementer i omgivelserne indeholder kulturelle faktorer (bl.a. etnicitet , etik og værdisystem), institutionelle faktorer (bl.a. politikker, procedurer, økonomi, prioritering, lovgivning) og sociale elementer (bl.a. værdier og holdninger). Elementer i aktiviteten indeholder aktiviteter for fornøjelsens skyld (bl.a. socialt samvær, kreative udfoldelser, spil, sport), arbejde/leg/skolearbejde og egenomsorg. Kilde: Person-Environment-Occupation Model (Law et al. 1996)