PPR består af psykologer, tale/hørekonsulenter, ergoterapeuter, fysioterapeuter, læse/matematikkonsulenter og en tosprogsvejleder, som indgår i samarbejde med forældre, skoler, daginstitutioner, dagplejer og sundhedsplejersker.
PPR "går" på tre ben. Dette betyder,
- at vi primært involveres i børn og unge i sårbare situationer
- at vi yder råd og vejledning til de voksne omkring barnet.
- at vi understøtter den generelle udvikling af mangfoldige børnefællesskaber
Visionen i Skive Kommunes børnepolitik lyder:
Alle børn skal opleve:
- At trives
- At udvikle sig til den bedste udgave af sig selv
- At indgå i forpligtende og udviklende fællesskaber
PPR's værdimæssige fundament:
- Børn er mere ens end forskellig.
- Børn gør hvad de kan i de rammer de er i.
- Det er de professionelle som kan gøre noget andet.
- De professionelle bliver aldrig færdig med at øver sig.
I PPR arbejder vi ud fra værdien: "Når en blomst ikke vil blomstre, så ændrer man det miljø den vokser i, ikke blomsten" (citat Alex Den Hejser)
Hvornår kan PPR inddrages?
Hvordan kan PPR hjælpe når barnet er indstillet?
Møde og aftale om samarbejdet med PPR:
PPR involveres i samarbejdet omkring barnet, via. en samarbejdskontrakt, der udarbejdes mellem indstiller og forældre.
PPR kan blandt andet tilbyde:
- observation af det miljø, som barnet er en del af
- råd og vejledning til det pædagogiske personale på skolen, børnehaven, sundhedsplejen, dagplejen og forældre.
- nærmere undersøgelse af barnets samlede situation.
- forslag til hvad de voksne kan gøre for at hjælpe barnet til en bedre trivsel og udvikling.
- vurdering og udredning af barnets behov for specialpædagogisk bistand.
Vi indgår i samarbejdet med de nære voksne omkring barnet og fremmer de mange veje til barnets læring, udvikling og trivsel.
Det gør vi ved at:
- udvide perspektiver
- give håb og få øje på nye muligheder
- yde hjælp til selvhjælp
Hvordan afsluttes en sag i PPR?
I journalen skriver vi altid, hvad vi har arbejdet med. Dit barns journal er omfattet af aktindsigt og fortrolighed, og i PPR har vi tavshedspligt.
Dette betyder, at barnets journal afsluttes senest, når barnet fylder 18 år.
Cool Kids - for børn med angst
Optagelse i gruppeforløb koordineres af PPR blandt andet gennem henvendelse fra f.eks. psykologer, sagsbehandler, lærer og forældre.
Aldersgruppen går fra ca. 10-16 år. Der er fem til seks familier pr. hold. over en fire måneders periode.
Folder: Cool Kids
Tidlig forebyggende indsats
PPR tilbyder op til 5 individuelle samtaler.
Tilbuddet retter sig mod børn/unge med lettere trivselsvanskeligheder, så som angst, følelsesmæssige udfordringer, begyndende skolefravær og begyndende mobbeproblematikker.
I kan kontakte PPR direkte via den lokale psykolog, eller på ppr@skivekommune.dk, og/eller forebyggelseskonsulent Daniel Nors dano@skivekommune.dk
Marte Meo i PPR
Marte Meo anvendes i konkrete sammenhænge, hvor PPR vurderer det er hensigtsmæssigt i forhold til at understøtte samspillet i samarbejdet til skole og dagtilbud.
Marte Meo er en analyse af videoklip, der anvendes til at analysere potentialer i et udviklingsstøttende samspil.
Marte Meo er en metode, der tager udgangspunkt i, at barnet udvikler sig i det gode samspil mellem barn og voksen.
Metoden er ressourceorienteret og har udspring i den humanistiske tankegang, hvor udviklingen sker i relationer mellem mennesker.
Metoden hører terapeutisk til i den moderne udviklingspsykologi (blandt andet Stern og Susan Hart).
Det er af afgørende betydning, at barnet skal have et nært og positivt samspil for at udvikle sig og trives.
Den voksne har ansvar for at skabe de bedste rammer for barnets udvikling. Dette sker ved, at den voksne gennem arbejdspunkter over et længere forløb kigger på egen praksis ud fra de fem principper.
Dem fem Marte Meo principper:
- Følge barnets initiativ ved at se, vente, nikke smile.....
- Følge barnet ved at benævne barnets initiativ(opmærksomhed, handlinger, tilstande og følelser)
- Positiv bekræfte barnet
- Turtagning
- Positiv ledelse - en måde hvor den voksne anerkendende støtter barnet i at deltage i hverdagsaktiviteter (af- og påklædning, tandbørstning, spisning mv.)