- ”I skolesport findes ingen vindere eller tabere, men kun glade smil.” – fritidsvejleder
- ”Bevægelse handler om at have det rart sammen - ikke om at vinde!” – fritidsvejleder
- Børn lærer med HELE kroppen. – lærer, Ungdomsskolen Skive
- ”Jamen jeg forsøger at inddrage bevægelse til at understøtte det faglige indhold og støtte trivslen. Fx gennem begrebsstafetter, opgaveløb, klap-ordet, quiz og byt osv. Jeg synes dog, at det er rigtigt svært i udskolingen at finde og lave opgaver, der understøtter indholdet og øger trivsel og samarbejde. Det er omfattende at udtænke opgaverne og stykke dem sammen, og jeg må indrømme, at jeg ville ønske, jeg i højere grad gjorde brug af bevægelse i undervisningen.” – lærer, Resen Skole.
- ”Det er en god ide i skolen, vi kunne godt have noget mere af det. Fx mere idræt eller noget motorik på skemaet, der er mange der er motorisk udfordrede.” – lærer, Resen Skole.
- ”Måske skulle man kalde det noget andet end bevægelse, det giver et forkert billede - det behøver ikke være noget med at få sved på panden.” – lærer, Resen Skole.
- Det er også super godt for det sociale liv i klassen. Da mange lege også kan være med til at styrke fællesskabet i klassen.” – lærer, Aakjærskolen.
- ”Undersøgelser peger på, at børn som bevæger sig:
· Er gladere for livet.
· Har et bedre helbred.
· Føler sig mindre hjælpeløse.
. Har større selvværd og selvtillid.
· Er mere udhvilede når de møder ind i skolen.
· Har lettere ved at få venner.
· Er mindre ensomme.
· Føler sig mindre udenfor.” – lærer, Aakjærskolen.
- ”Undersøgelser viser, at elever, der laver bevægelse forud for en test, klarer sig bedre end elever, der ikke gør.” – lærer, Aakjærskolen.
- ”Jeg erfarer dog, at elevernes alder også spiller ind på, hvordan bevægelse gør bedst gavn i undervisningen. Jeg har efter sommerferien fået en 4. kl. efter at have givet en 6. kl. videre. Mine nuværende elever profiterer i høj grad af brain breaks, særligt på de lange skoledage. På 6. klassetrin arbejdede jeg i højere grad med bevægelsen som en implementeret del af undervisningen gennem valg af metode og aktiviteter.” – lærer, Skivehus Skole.
- ”Det skaber, særligt i sprogfag, plads til de elever, som har en veludviklet evne til at putte sig. Det, som syntes svært, er pakket ind således, at man glemmer, at man ikke kan.” – lærer, Skivehus Skole.
- ”Det som jeg oplever, der sætter gang i nye tiltag, er sparring med kollegaer eller små kurser. Eller at man i PLC’en arbejder mod et mål, hvor bevægelsesaktiviteter bliver et middel.” – lærer, Skivehus Skole.
- ”Mit team har konstant fokus på området. Der aftales hvem og hvornår, der forestår bevægelse på de enkelte ugedage. Afhængig af fag, tidspunkt og de enkeltes klassers behov. Der er min. 45 min. pr. uge. Ledelsen har rammesat de 45 min. til at forløbe i alle fag, og alle voksne er forpligtet på at deltage.” – lærer, Skivehus Skole.
- ”Skive DNA og RENT LIV giver gode muligheder for at lave bevægelsesaktiviteter.” – lærer
- ”Et bevægelsesbånd vil gavne bevægelse i skolen, ligesom en bevægelsesvejleder vil kunne hjælpe.” – lærer
- ”Når børn leger er de helt naturligt tættere på hinanden på en positiv måde - I leg lærer man, hvad modparten står for” – lærer
- ”Det at kunne mestre sin krop betyder, at man kan mestre i andre - faglige - sammenhænge og har overskud til at være noget for andre.” – lærer
- ”Vi bevæger os mere end tidligere, det er blevet mere “legalt” at bruge bevægelse i undervisningen.” – lærer
- ”Bevægelse modvirker uro og hjælper på koncentrationen.” – lærer