- "Stuerne og gangarealer er indrettet med henblik på, at børnene møder motoriske udfordringer. Der er ting at kravle på og igennem, der er tumlerum og et rum med klatremuligheder. Gangene giver mulighed for løb". - "Vuggestuens legeplads indbyder til motorisk udfoldelse. Den er indrettet med en lille "skov", en bakke, stier til cykling, træer, pilehytte, sandkasse og klatrestativer me forskellige grader af udfordringer. De skæve fliser udfordrer også børnene". (Palettens vuggestue) - "Bevægelse er helt klart motorik, som er det grundlæggende for trivsel og en god udvikling, men jeg tænker også i høj grad sanser og sansernes indbyrdes samspil. F.eks mærke sig selv når vi triller i skovbunden, dufte føle osv. ( det indeholder både bevægelse, labyrintsansen stimuleres, følesans og lugtesans ) for mig hænger det sammen". - "Der skal være den nødvendige plads, så barnet kan udfolde sig. Der skal være redskaber der indbyder og udfordrer barnets bevægelse, men vi må aldrig glemme, alle de muligheder naturen byder på. Den kan i sig selv være besværlig at færdes i og give os rigtig mange gode udfordringer. Den er uforudsigelig og kun fantasien sætter grænser. Der er mulighed for stille lege til fordybelse, vilde lege, der er mulighed for at klatre, hænge og svinge på en gren osv...." - "Der er helt klart en sammenhæng mellem vores evne til at koordinere bevægelser og vores intellektuelle udvikling. Motorik og bevægelse er en vigtig del, da den styrker de centre i hjernen, som regulerer intellektuelle processer som indlæring på alle områder. Bevægelse gør alle børn glade 😊 "(Dagplejen) - "For mig handler det også om, at hvis man har en sang – ja, så er der også bevægelse på. At man begriber sangen med både fortællingen, sanserne og med sin krop. Med kroppen kan man hjælpe med til, at børnene bedre forstår". (Daycare Nord / Rosenbakken) - "Bevægelse er vigtig for både børn og voksne. Det er de voksne, der skal være forbillede for at få børnene til at bevæge sig. Bevægelse på stuen kan også være, at vi finder en madras frem, hvor et barn slår en kolbøtte, og så vil de andre også godt. Når vi er på tur i skoven, så går vi det vi kan og har ingen klapvogn med. Hvis de (børnene) bliver trætte, så må vi bare gå hjem igen - eller tage bussen. Vi har sagt til forældrene, at når de er tur med deres barn, kan de sige: “henne vil lygtepælen må du komme op i klapvognen” så børnene kan få øvet og brugt deres krop". (Hedemarken)