- "Bevægelse kan være motorik, dans, børneyoga, sansestimuli. Vi har fast motorikdag, hvor seancen er tilpasset det tema, vi har i børnehaven, f.eks former, farver, eventyr, cirkus osv. Der ud over er der tænkt bevægelse/motorik ind i alt, hvad vi gør i hverdagen ude/inde, til musik, samlinger, ture ud af huset, på legepladsen. Vi lægger flere gange om ugen billeder op til vores forældre fra motorik. Vi har flere steder rekvisitter stående til fri afbenyttelse, som følger temaer som f.eks "Hej skal vi lege". Vi følger faste motorik tilbud ex: "Hej skal vi lege", R"end og hop med Oliver", "Cykel og trafik", "Yoga julekalender". (Børnehuset Fjordbo / VSD) - ”At være i aktivitet” det kan være på mange planer når man er et barn i børnehave. Vi forsøger hele tiden at organisere vores fysiske rammer både inde og ude så børnene ikke kan undgå at komme i bevægelse. Vi oplever, at børn, der ikke får brugt deres krop tilstrækkelig, bliver urolige og ukoncentrerede. Børn nyder at bruge deres krop og er generelt i bevægelse meget af dagen, derfor følger vi også deres spor. Fysisk har vi nem adgang til rigtig gode faciliteter, og børnenes naturlige interesse og behov for bevægelse hjælper til inspiration". (Daycare Nord) / Resen - "Jeg har et tæt samarbejde med fyssen og ved derigennem, hvor vigtigt det er. Vi bruger hallen. Jeg bruger også bevægelse, når jeg har dialogisk læsning for at give børnene en større viden omkring kravle over og under – det at bruge kroppen. Jeg kan få dem til ikke at sidde stille, men at lytte og være mere opmærksom, at koncentrere sig". - "Bevægelse er også, hvis vi sidder til samling, og jeg skal sende dem ind, det er 35 børn, så kan vi altså godt lave en slange og snakke om med små skridt og store skridt, at passe på hinanden. Bevægelse handler også om, at man får ro på sig selv, når man skal sidde på sin stol. Og det er et godt udgangspunkt, at kunne sidde godt på sin stol, både når man skal spise, tegne og lave puslespil, og hvad man elles skal". - "Som i forhold til dialogisk læsning, hvor jeg sætter mange bevægelser på. Jeg synes, at mange børn har svært ved at holde koncentrationen. De skal lige op at røre sig lidt, og så falder de mere til ro, og jeg har dem i min hule hånd, så de kan koncentrere sig noget bedre". (Hedemarken) - "Man kan se, at vi har fokus på bevægelse ved, hvordan bruger vi vores rum i huset, hvordan vi indretter os, hvad vi tillader, og hvad vi ikke tillader. Vi diskuterer, om det er okay, at børnene kravler op i tingene, og hvordan vi kan bruge rummet til at vise dem, hvad de gerne må gøre. Vi må etablere tingene, så børnene gør det, vi gerne vil have dem til". - "Jamen, man falder jo i søvn, hvis man ikke bruger sin krop. De sidder vitterlig til samling og ikke følger med i noget som helst, fordi de skal sidde stille. Vi kan også have en samling med alt for meget bevægelse, så de voksne mister kontrollen, fordi de ikke har tænkt bevægelse ind i samlingen, man skal have planlagt at inddrage bevægelse". - "Viden og input hjælper mig med at inddrage bevægelse. Jeg kan slet ikke lade være med at bruge min krop. Til de tosprogede vil jeg altid inddrage kroppen. Børnene minder mig om at bruge bevægelse, altså den vekselvirkning mellem at være højrøstet og med store bevægelser og så ned igen". -" Inden fredagssamling med sang. Så går vi på stuerne og laver noget, hvor børnene bliver rolige i kroppen, før vi går i fællesrummet. Gå lige på stuerne, og kom lige så stille ud til samling….og det var total anderledes".(DaycareNord / Rosenbakken) - "Bevægelse er i alt. Når der arbejdes kreativt med saks eller pensel. Når der danses, leges på legepladsen, når der spilles bold og leges fangeleg. Når de voksne har lavet en tarzanbane i gymnastiksalen, eller børnene selv vælger at lege i motorikrummet. I hverdagrutinerne når barnet ex. vis selv, øver sig i at tage tøj af og på, eller øver sig i at sidde på taburetten uden at falde af". - "Jeg prøver at inddrage bevægelse så ofte som muligt. En stillesiddende aktivitet er ofte afbrudt eller efterfulgt af en bevægelsesdel, hvor hele kroppen er i gang. Vi har mulighed for at låne skolens gymnastiksal én gang ugentligt. Har vi kun et lille rum til rådighed, rydder vi gulvet og finder slappuk frem eller finder musik på storskærm og danser løs". - "Jeg vil citere en 4 årige i forbindelse med vores ”Sundheds og bevægelses uger”: Vi skal bevæge os så vi bliver stærke. – både i krop og sjæl tilføje- pædagogen". - "Den glæde børnene udviser igennem bevægelse, hjælper mig med at inddrage bevægelse. Min egen glæde ved at bevæge mig ”tosset” smitter også af på børnene". - "Vores kroppe er lavet til at bevæge sig. Glemmer vi at bevæge os, bliver vi inaktive, slappe og ugidelige. Det giver mere energi at bevæge sig - og det er sundt. Glade børn med sunde røde kinder, som griner og har det sjovt, hjælper mig med at inddrage bevægelse i min børnegruppe".(Tumlegården) - "Jeg tænker alt, hvor kroppen er i bevægelse; gå, løbe, hoppe, kravle, krybe, snurre rundt, vende på hovedet, trække, skubbe, danse, trille m.m.". - "Vi arbejder med bevægelse hele dagen. Til formiddagsfrugt arbejder vi med sanglege med bevægelse mm. I garderoben arbejder vi med selvhjulpethed, der inddrager bevægelse. Institutionen er indrettet med bl.a. trampoliner, der opfordrer til bevægelse. Vi har årlige motionsdage/mini ol. 1-2 gange om året introducerer A-sport os for nye ”motorik aktiviteter/lege. Ledelsen piloterer indkøb af mange gode motorikredskaber. Ledelsen har købt regntøj til personalet, så vi kan være i bevægelse med børnene i alt slags vejr". - "Bevægelse er vigtigt for alle uanset alder. Det er vigtigt for vores helse og ikke mindst vores humør. Det er også vigtigt i forhold til vores sanser, at de bliver stimuleret på forskellige måder og ikke kun gennem stillesiddende aktiviteter". (Paletten) - "Vi skal give børnene alle muligheder for at bevæge sig i dagligdagen. Vi skal være rollemodeller og selv ALTID være aktiv deltagende. Vi skal indrette institutionen, så bevægelse indgår som en naturlig del af hverdagen. Det er i småbørnsalderen, vi skal vække interessen og lysten til bevægelse. Begejstring og min egen lyst hjælper mig med at inddrage bevægelse. Når man selv brænder for noget, så er afsmitningen størst". - "Børnegårdens rammer inspirerer til bevægelse. De forskellige "rum" ude/inde hver for sig lægger op til forskellige former for bevægelse, men også ture fra et sted til et andet udfordrer børnene på forskellig vis, da terrænet er meget varieret. I hverdagen bruges bevægelse også til at hjælpe et barn på vej i forskellige situationer (f.eks. hvis det er svært at sidde stille til middag, så kan det hjælpe at hente en kande vand) Desuden er det naturligt i Børnegården, at de voksne deltager i aktiviteter på lige fod med børnene og viser glæde herved. På den måde viser vi vej". (Børnegården Durup)