Vi håber at "Fra kollega til kollega" vil motivere dig til at sætte bevægelse i din og børnenes hverdag.
Svarerene udspringer af følgende spørgsmål:
- Hvad tænker du på, når du hører ordet bevægelse?
- Hvordan inddrager du bevægelse og hvordan er arbejdet med bevægelse rammesat af ledelsen?
- Hvordan kan man se på din arbejdsplads, at der er fokus på bevægelse?
- Giv eksempler på, hvorfor bevægelse er vigtig
- Hvad hjælper dig til at inddrage bevægelse i forhold til den børnegruppe, du til daglig er tilknyttet?
Dagpleje og vuggestue
- "Stuerne og gangarealer er indrettet med henblik på, at børnene møder motoriske udfordringer. Der er ting at kravle på og igennem, der er tumlerum og et rum med klatremuligheder. Gangene giver mulighed for løb".
- "Vuggestuens legeplads indbyder til motorisk udfoldelse. Den er indrettet med en lille "skov", en bakke, stier til cykling, træer, pilehytte, sandkasse og klatrestativer me forskellige grader af udfordringer. De skæve fliser udfordrer også børnene". (Palettens vuggestue)
- "Bevægelse er helt klart motorik, som er det grundlæggende for trivsel og en god udvikling, men jeg tænker også i høj grad sanser og sansernes indbyrdes samspil. F.eks mærke sig selv når vi triller i skovbunden, dufte føle osv. ( det indeholder både bevægelse, labyrintsansen stimuleres, følesans og lugtesans ) for mig hænger det sammen".
- "Der skal være den nødvendige plads, så barnet kan udfolde sig. Der skal være redskaber der indbyder og udfordrer barnets bevægelse, men vi må aldrig glemme, alle de muligheder naturen byder på. Den kan i sig selv være besværlig at færdes i og give os rigtig mange gode udfordringer. Den er uforudsigelig og kun fantasien sætter grænser. Der er mulighed for stille lege til fordybelse, vilde lege, der er mulighed for at klatre, hænge og svinge på en gren osv...."
- "Der er helt klart en sammenhæng mellem vores evne til at koordinere bevægelser og vores intellektuelle udvikling. Motorik og bevægelse er en vigtig del, da den styrker de centre i hjernen, som regulerer intellektuelle processer som indlæring på alle områder. Bevægelse gør alle børn glade 😊 "(Dagplejen)
- "For mig handler det også om, at hvis man har en sang – ja, så er der også bevægelse på. At man begriber sangen med både fortællingen, sanserne og med sin krop. Med kroppen kan man hjælpe med til, at børnene bedre forstår". (Daycare Nord / Rosenbakken)
- "Bevægelse er vigtig for både børn og voksne. Det er de voksne, der skal være forbillede for at få børnene til at bevæge sig. Bevægelse på stuen kan også være, at vi finder en madras frem, hvor et barn slår en kolbøtte, og så vil de andre også godt. Når vi er på tur i skoven, så går vi det vi kan og har ingen klapvogn med. Hvis de (børnene) bliver trætte, så må vi bare gå hjem igen - eller tage bussen. Vi har sagt til forældrene, at når de er tur med deres barn, kan de sige: “henne vil lygtepælen må du komme op i klapvognen” så børnene kan få øvet og brugt deres krop". (Hedemarken)
Børnehave
- "Bevægelse kan være motorik, dans, børneyoga, sansestimuli. Vi har fast motorikdag, hvor seancen er tilpasset det tema, vi har i børnehaven, f.eks former, farver, eventyr, cirkus osv. Der ud over er der tænkt bevægelse/motorik ind i alt, hvad vi gør i hverdagen ude/inde, til musik, samlinger, ture ud af huset, på legepladsen. Vi lægger flere gange om ugen billeder op til vores forældre fra motorik. Vi har flere steder rekvisitter stående til fri afbenyttelse, som følger temaer som f.eks "Hej skal vi lege". Vi følger faste motorik tilbud ex: "Hej skal vi lege", R"end og hop med Oliver", "Cykel og trafik", "Yoga julekalender". (Børnehuset Fjordbo / VSD)
- ”At være i aktivitet” det kan være på mange planer når man er et barn i børnehave. Vi forsøger hele tiden at organisere vores fysiske rammer både inde og ude så børnene ikke kan undgå at komme i bevægelse. Vi oplever, at børn, der ikke får brugt deres krop tilstrækkelig, bliver urolige og ukoncentrerede. Børn nyder at bruge deres krop og er generelt i bevægelse meget af dagen, derfor følger vi også deres spor. Fysisk har vi nem adgang til rigtig gode faciliteter, og børnenes naturlige interesse og behov for bevægelse hjælper til inspiration". (Daycare Nord) / Resen
- "Jeg har et tæt samarbejde med fyssen og ved derigennem, hvor vigtigt det er. Vi bruger hallen. Jeg bruger også bevægelse, når jeg har dialogisk læsning for at give børnene en større viden omkring kravle over og under – det at bruge kroppen. Jeg kan få dem til ikke at sidde stille, men at lytte og være mere opmærksom, at koncentrere sig".
- "Bevægelse er også, hvis vi sidder til samling, og jeg skal sende dem ind, det er 35 børn, så kan vi altså godt lave en slange og snakke om med små skridt og store skridt, at passe på hinanden. Bevægelse handler også om, at man får ro på sig selv, når man skal sidde på sin stol. Og det er et godt udgangspunkt, at kunne sidde godt på sin stol, både når man skal spise, tegne og lave puslespil, og hvad man elles skal".
- "Som i forhold til dialogisk læsning, hvor jeg sætter mange bevægelser på. Jeg synes, at mange børn har svært ved at holde koncentrationen. De skal lige op at røre sig lidt, og så falder de mere til ro, og jeg har dem i min hule hånd, så de kan koncentrere sig noget bedre". (Hedemarken)
- "Man kan se, at vi har fokus på bevægelse ved, hvordan bruger vi vores rum i huset, hvordan vi indretter os, hvad vi tillader, og hvad vi ikke tillader. Vi diskuterer, om det er okay, at børnene kravler op i tingene, og hvordan vi kan bruge rummet til at vise dem, hvad de gerne må gøre. Vi må etablere tingene, så børnene gør det, vi gerne vil have dem til".
- "Jamen, man falder jo i søvn, hvis man ikke bruger sin krop. De sidder vitterlig til samling og ikke følger med i noget som helst, fordi de skal sidde stille. Vi kan også have en samling med alt for meget bevægelse, så de voksne mister kontrollen, fordi de ikke har tænkt bevægelse ind i samlingen, man skal have planlagt at inddrage bevægelse".
- "Viden og input hjælper mig med at inddrage bevægelse. Jeg kan slet ikke lade være med at bruge min krop. Til de tosprogede vil jeg altid inddrage kroppen. Børnene minder mig om at bruge bevægelse, altså den vekselvirkning mellem at være højrøstet og med store bevægelser og så ned igen".
-" Inden fredagssamling med sang. Så går vi på stuerne og laver noget, hvor børnene bliver rolige i kroppen, før vi går i fællesrummet. Gå lige på stuerne, og kom lige så stille ud til samling….og det var total anderledes".(DaycareNord / Rosenbakken)
- "Bevægelse er i alt. Når der arbejdes kreativt med saks eller pensel. Når der danses, leges på legepladsen, når der spilles bold og leges fangeleg. Når de voksne har lavet en tarzanbane i gymnastiksalen, eller børnene selv vælger at lege i motorikrummet. I hverdagrutinerne når barnet ex. vis selv, øver sig i at tage tøj af og på, eller øver sig i at sidde på taburetten uden at falde af".
- "Jeg prøver at inddrage bevægelse så ofte som muligt. En stillesiddende aktivitet er ofte afbrudt eller efterfulgt af en bevægelsesdel, hvor hele kroppen er i gang. Vi har mulighed for at låne skolens gymnastiksal én gang ugentligt. Har vi kun et lille rum til rådighed, rydder vi gulvet og finder slappuk frem eller finder musik på storskærm og danser løs".
- "Jeg vil citere en 4 årige i forbindelse med vores ”Sundheds og bevægelses uger”: Vi skal bevæge os så vi bliver stærke. – både i krop og sjæl tilføje- pædagogen".
- "Den glæde børnene udviser igennem bevægelse, hjælper mig med at inddrage bevægelse. Min egen glæde ved at bevæge mig ”tosset” smitter også af på børnene".
- "Vores kroppe er lavet til at bevæge sig. Glemmer vi at bevæge os, bliver vi inaktive, slappe og ugidelige. Det giver mere energi at bevæge sig - og det er sundt. Glade børn med sunde røde kinder, som griner og har det sjovt, hjælper mig med at inddrage bevægelse i min børnegruppe".(Tumlegården)
- "Jeg tænker alt, hvor kroppen er i bevægelse; gå, løbe, hoppe, kravle, krybe, snurre rundt, vende på hovedet, trække, skubbe, danse, trille m.m.".
- "Vi arbejder med bevægelse hele dagen. Til formiddagsfrugt arbejder vi med sanglege med bevægelse mm. I garderoben arbejder vi med selvhjulpethed, der inddrager bevægelse. Institutionen er indrettet med bl.a. trampoliner, der opfordrer til bevægelse. Vi har årlige motionsdage/mini ol. 1-2 gange om året introducerer A-sport os for nye ”motorik aktiviteter/lege. Ledelsen piloterer indkøb af mange gode motorikredskaber. Ledelsen har købt regntøj til personalet, så vi kan være i bevægelse med børnene i alt slags vejr".
- "Bevægelse er vigtigt for alle uanset alder. Det er vigtigt for vores helse og ikke mindst vores humør. Det er også vigtigt i forhold til vores sanser, at de bliver stimuleret på forskellige måder og ikke kun gennem stillesiddende aktiviteter". (Paletten)
- "Vi skal give børnene alle muligheder for at bevæge sig i dagligdagen. Vi skal være rollemodeller og selv ALTID være aktiv deltagende. Vi skal indrette institutionen, så bevægelse indgår som en naturlig del af hverdagen. Det er i småbørnsalderen, vi skal vække interessen og lysten til bevægelse. Begejstring og min egen lyst hjælper mig med at inddrage bevægelse. Når man selv brænder for noget, så er afsmitningen størst".
- "Børnegårdens rammer inspirerer til bevægelse. De forskellige "rum" ude/inde hver for sig lægger op til forskellige former for bevægelse, men også ture fra et sted til et andet udfordrer børnene på forskellig vis, da terrænet er meget varieret. I hverdagen bruges bevægelse også til at hjælpe et barn på vej i forskellige situationer (f.eks. hvis det er svært at sidde stille til middag, så kan det hjælpe at hente en kande vand) Desuden er det naturligt i Børnegården, at de voksne deltager i aktiviteter på lige fod med børnene og viser glæde herved. På den måde viser vi vej". (Børnegården Durup)
Sidste år i børnehaven
- "Bevægelse er mange ting. Vi har væres fællesrum en gang om ugen, hvor man har mulighed for at lave lege, der fylder mere, end det er muligt på stuerne. Men vi leger også lege, hvor man skal bevæge sig på stuen ex hoppe rim, sanglege med bevægelser til".
- "Vi har trampoliner på gangen og har en legeplads, der giver børnene mulighed for at udfordre sig selv motorisk. Man kan cykle, løbe op og ned ad bakken, gå balancegang, gynge, slå koldbøtter på stang, gå tur i skoven(ujævnt underlag) m.v.".
- "Vi er også på ture ud af huset, hvor børnene går tur og får mulighed for at bevæge sig. Børnene er ude hver dag fra kl. 12.30 til ca. 14, hvilket er rammesat af ledelsen".
- "For børnenes motoriske udvikling, trivsel og dannelse. Der er også nogle børn, der har brug for det i forhold til at holde vægten. Bevægelse skal helst blive en naturlig del af børnenes liv". (Paletten)
- "Vi stiller krav og har en stor forventning om, at børnene på 3 år kan køre på løbecykel, og at man selvfølgelig som kommende skolebarn kan cykle 14 km (Til Glyngøre og hjem igen). Vi forventer, at ALLE dykker i svømmehallen for derved at lette muligheden for at lære at svømme. Man lærer først at svømme under vandet, inden man lærer det over". (Børnegården Durup)