Praksisudvikling starter oftest med en nysgerrighed på praksis: enten ens egen praksis, børnene, aktiviteten/undervisningen eller rammerne. Indsamling af dokumentation kan have mange former: børnenes/elevernes udsagn om aktiviteten eller undervisningen, egne iagttagelser af børnene/elevernes engagement og energiniveau eller måske en kollega, eller lederen, der beriger med en iagttagelse.
Hvis du ønsker udvikling af praksis/læringsmiljøet, men ikke umiddelbart kan se dit "næste skridt", kan du inddrage den Pædagogisk Læringscirkel (PLC) som et redskab/en samarbejdsform til at komme videre med en ny handling, der giver dig ny data til din praksisudvikling.
Praksis udvikles bedst i refleksion med andre, der er en del af din praksis. Det er oplagt at bringe din PLC i spil i dit team/dit Pædagogiske Lærings Fællesskab (PLF).
Temaet kan måske være:
Eleverne virker trætte efter kort tids undervisning
Der er meget uro omkring måltidet
Klasseværelset er ikke egnet til store bevægelser, men jeg ønsker mere bevægelse i min undervisning
Det er oftest kun cyklerne, der bruges til bevægelse på legepladsen
God arbejdslyst med at være nysgerrig på dit pædagogiske læringsmiljø.